مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مهندسی ساختمان و علوم مسکن
1735-8736
13
2
2020
06
21
الگوی ارزیابی خطرپذیری شهری در بلایای طبیعی
1
11
FA
فاطمه
دهقان فاروجی
عضو هیات علمی بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری
fatemedehghan@yahoo.com
علی
بیتاللهی
به منظور تصمیمگیری در مدیریت شهری با هدف توسعه پایدار، اطلاع از میزان خطرپذیری شهرها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. به همین منظور تعریف و تعیین الگو و چارچوب مشخصی لازم است تا ضمن انطباق با واقعیتها، از فرایند مشخص و علمی خطرپذیری تبعیت نماید.<br /> روش این مطالعه مروری و تحلیلی است که مطالعات مروری از طریق اسناد و مدارک مربوط به ده چارچوب تحقیقی تحلیل و ارزیابی خطرپذیری جمعآوری و از نظر شمول مولفههای خطرپذیری توصیف و در نهایت تحلیل شده است. بررسی ده چارچوب منتخب نشان میدهد در اکثر چارچوبها مولفههای مربوط به خطرپذیری، دیدگاه چندمخاطرهای، توجه به انواع آسیبپذیریها، آموزش، تبادل اطلاعات و دانش و پایش مورد توجه قرار گرفته است. <br /> بر اساس بررسی ده چارچوب منتخب، الگوی ملی برای ارزیابی و تحلیل خطرپذیری بلایای طبیعی پیشنهاد گردید. مولفههای اصلی این الگو شامل شناسایی و تحلیل مخاطرات چندگانه، تحلیل آسیب پذیریهای متنوع و المانهای تحت خطر میباشد. از ویژگیهای مهم این الگو، چند مخاطرهای بودن، تطابق کامل با مولفههای خطرپذیری، چندبخشی بودن، توجه و تمرکز بر همه المانهای تحت خطر، انواع آسیبپذیریها و توجه به مخاطرات ثانویه ااست که قابلیت استفاده در همه سطوح استانی، شهری و حتی آبادیها را دارد و خروجیهای آن در مدیریت بحران و ارتقاء تابآوری شهری کاربردی میباشد.
الگو,تحلیل خطرپذیری,بحرانهای طبیعی
https://behs.bhrc.ac.ir/article_118353.html
https://behs.bhrc.ac.ir/article_118353_edbe0a9c1751d3842d9f06160c2ee0e0.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مهندسی ساختمان و علوم مسکن
1735-8736
13
2
2020
06
21
مطالعه تطبیقی تجارب جهانی در سیاست گذاری های ساماندهی اسکان غیر رسمی
13
21
FA
نوید
پاک نژاد
0000-0002-0946-4720
گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین ایران
navidpaknezhad@yahoo.com
سیاست های ناکارآمد در عرصه برنامه ریزی مسکن و بازتاب های بحران اقتصاد جهانی به تدریج با شکل گیری و گسترش پدیده ای با عنوان شهری شدن فقر یا فقر شهری شده است که یکی از نتایج آن اسکان غیر رسمی است. تا به امروز، سیاست های مواجهه با سکونتگاه های غیر رسمی عمدتأ با نگاه مقابله و در جهت پیراستن آسیب های اجتماعی، ناهنجاری های کالبدی و یا اصلاح و تعدیل برخی قوانین مرتبط با مسکن بوده است. از آنجایی که مطالعات داخلی در این زمینه کمتر به بررسی راهکارهای سایر کشورها پرداخته اند؛ این پژوهش با هدف شناخت و تحلیل سیاست گذاری های ساماندهی اسکان های غیر رسمی در کشورهای مختلف و سپس ارائه سیاست های مناسب برای مواجهه با اسکانهای غیر رسمی در ایران انجام شده است. این پژوهش از نظر ماهیت توسعه ای و از نظر روش تحقیق از نوع کیفی و راهبرد پژوهش از نوع استدلالی است. در این پژوهش از تحلیل تطبیقی متون استفاده اشده است. انتخاب کشورهای مورد مطالعه به سبب اشتراکات در نزدیکی رتبه شاخص توسعه انسانی، نوع حکومت، و تراکم جمعیتی است. پیشنهاد این پژوهش برای ساماندهی اسکان غیر رسمی ایران استفاده از سیاستگذاری های ترکیبی با توجه به عوامل کلیدی از جمله ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی زاغه نشینان از نهاد خانواده تا نهادهای کلان، حفظ منافع و مقاصد تمام گروهها، ارتقاء شرایط محیطی به شکلی فراگیر و پایدار، بهره گیری از رویکرد مشارکتی همراه با ساختار پشتیبانی دولت و سازمان های محلی، همخوانی با توانایی های مکانی و نهادی است.
اسکان غیر رسمی,سیاست گذاری های ساماندهی,تجارب جهانی,توانمندسازی,تحلیل تطبیقی
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119137.html
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119137_32f4e62b7b0664d24711423acf007680.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مهندسی ساختمان و علوم مسکن
1735-8736
13
2
2020
06
21
امکان سنجی کاربرد ساخت آزاد در مسکن انبوه براساس تمایلات ساکنان (مطالعه موردی مسکن مهر تلاشگران گرگان)
23
32
FA
سعیده
یازرلو
دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری،واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس،ایران
saeidehyazarlou@gmail.com
لیلا
میرسعیدی
گروه معماری، واحد گنبدکاووس،دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس،ایران
lmirsaeedy@yahoo.com
مسکن عمومی باید بتواند پاسخگوی تغییر نیاز ساکنان در دورههای مختلف زندگی باشد. . با کاربرد ساخت آزاد در مجموعههای مسکونی می توان فضاها را متناسب با نیازها تغییر داد و عمر ساختمان افزایش یافته و قابلیت استفاده برای مدت زمان بیشتری فراهم شود. هدف از این تحقیق بررسی امکان استفاده از ساخت آزاد در مسکن انبوه با بررسی میزان رضایت ساکنان و همچنین میزان تمایل آنها به تغییر در واحدهای مسکونی خود است. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی است که در آن از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات و روش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.نمونه موردی پژوهش یکی از سایت های مسکن مهر شهر گرگان بوده است. نتایج به دست آمده از پرسشنامه نشان میدهد تمایل به افزایش ابعاد فضاها (آشپزخانه و بالکن)،تفکیک و ادغام برخی از فضاها (نشیمن و پذیرایی و سرویس های بهداشتی)و جابه جایی برخی از فضاها (سرویس های بهداشتی) وجود دارد. با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده ،راهکارهایی برای طراحان پیشنهاد شده است. این راهکارها در دو بخش تغییرات ابعادی و چیدمان فضایی ارائه شده اند.همچنین راهکارهایی برای سازندگان پیشنهاد گردید که شامل استفاده از دیوارهای داخلی انعطاف پذیر و پارتیشن های متحرک در بخش های مختلف پلان می باشد و با به کارگیری آنها در طراحی و ساخت مجتمعهای مسکونی عمومی میتوان رضایت و کیفیت زندگی ساکنان را افزایش داد.
ساخت آزاد,مسکن انبوه,تمایلات ساکنان,مسکن مهر,گرگان
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119138.html
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119138_1484e2c343bfe737bad3b99343949c94.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مهندسی ساختمان و علوم مسکن
1735-8736
13
2
2020
06
21
بررسی مقادیر ضریب فشار القایی باد بر وجوه ساختمانهایی با پلان مربع
33
43
FA
سیده حمیده
موسوی
دانشگاه شهید بهشتی
hamideh.moosavi17@gmail.com
شهرام
دلفانی
بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی-مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی-تهران-ایران
delfani@bhrc.ac.ir
مطالعه ضریب فشار باد بر روی سطوح ساختمانها از منظر سازهای و تهویه حائز اهمیت است زیرا ضریب فشار مثبت و منفی مسبب نیروی فشاری و مکشی باد پیرامون ساختمانهاست. در این پژوهش جریان باد بر روی 20 نمونه ساختمانی، شامل 5 نمونه با ضریب ارتفاع به عرض بین 5/0 تا 5/2 در 4 زاویه °0، °15، °30 و °45، با پلان مربع در مقیاس 1:100 به شیوه عددی شبیهسازی شده و ضریب فشار بر روی سطوح خارجی مورد بررسی قرار گرفته اند. شبیهسازی باد به کمک روش میانگینگیری از رینولدز معادلات ناویر- استوکس (RANS) در حالت پایا انجام و جریانهای آشفته توسط معادلات RNG k-ε مدلسازی شده است. بعلاوه از تاثیر لایه بندی حرارتی نزدیک به زمین بر حرکت هوا صرف نظر و جهت اعتبارسنجی، نتایج عددی با نتایجِ تجربیِ منتشر شده توسط پژوهشگران پیشین، مقایسه گردیده است. نتایج حاکی از این است که تغییر زاویهی چرخش تاثیر مستقیمی بر میزان ضریب فشار القایی باد به ساختمان دارد و همچنین میزان تغییرات آن بر روی نمای ساختمان با افزایش نسبت ارتفاع به عرض (H/D)، بیشتر میشود. تا زاویهی چرخش °15 همچنان تنها یک جبهه ساختمان (جبهه رو به باد) فشار مثبت را تجربه میکند ولی با افزایش بیشتر این زاویه هر دو وجه رو به باد، فشار مثبت را تجربه خواهند کرد.
ساختمان,پلان مربع,باد,ضریب فشار,شبیه سازی عددی (CFD)
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119139.html
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119139_ca87db46f3b988692fcb26e606479cfc.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مهندسی ساختمان و علوم مسکن
1735-8736
13
2
2020
06
21
بررسی سنگدانههای استان خراسان شمالی برای کاربرد در پروژههای راه
45
53
FA
سهراب
ویسه
مدیر بخش مصالح و فراوردههای ساختمان و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
veiseh@bhrc.ac.ir
جنس و خصوصیات مختلف شن و ماسه در هر ناحیه متفاوت است. برای مملکت پهناوری مثل ایران جا دارد که شن و ماسه هر استان بطور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته و مشخصات فنی آن تهیه شود. در این پژوهش ابتدا کلیه اطلاعات موجود در مورد مشخصات شن و ماسه (سنگدانه) استان خراسان شمالی جمعآوری، مطالعه و بررسی شد. سپس از کارگاههای تولید این فراوردهها در استان بازدید و نمونهبرداری به عمل آمد. سپس بر روی نمونههای برداشت شده آزمایشهای توزیع اندازه دانهها و خواص فیزیکی انجام گرفت. آزمونهای انجام شده عبارتند از: دانهبندی ذرات توسط الک و تهیه منحنی دانهبندی و تعیین مدول نرمی، تعیین مقدار ذرات ریزتر از الک شماره 200، تعیین درصد ذرات پولکی (یا صفحهای)، تعیین کلوخههای رسی و ذرات سست، آزمون سلامت با محلول سولفات سدیم و مقاومت در برابر سایش و ضربه با دستگاه لس آنجلس. نتایج این آزمونها تحلیل شد و امکان استفاده از سنگدانههای تولید شده در هر یک از کارگاههای استان خراسان شمالی در کاربردهای گوناگون برای پروژههای راه مورد بررسی قرار گرفت.
سنگدانه,خراسان شمالی,مشخصات فنی,پروژههای راه
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119141.html
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119141_cc99872515ffb3ccbf656f016287b89c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مهندسی ساختمان و علوم مسکن
1735-8736
13
2
2020
06
21
ارزیابی اثرهای حملونقل عمومی بر تغییرات کاربری زمین شهری (مطالعه موردی منطقه هفت شهرداری تهران)
55
65
FA
محمدرضا
احدی
0000000274136176
رئیس بخش ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
m.ahadi@bhrc.ac.ir
آرسام
صلاحی مقدم
کارشناس پژوهشی /بخش ایمنی پژوهشکده حمل و نقل - مرکز تحقیقات
arsamsa@gmail.com
محمدزمان
حسن پور
کارشناس ارشد پژوهشکده حمل و نقل / مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی
mohamadzhasanpor@yahoo.com
یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل توسعه و دگرگونی شهری، سیستم حملونقل همگانی است. بر این اساس در این پژوهش، تأثیرات حملونقل عمومی و تغییرات کاربری زمین در منطقه هفت شهرداری تهران موردبررسی قرارگرفته است. ابتدا برای هر یک از متغیرهای عمده تحقیق شاخصهایی تعریفشده و به مقایسه شاخصها و میزان همبستگی آنها با استفاده از آزمون اسپیرمن در یک بازه زمانی دهساله پرداختهشده است. مقایسه این شاخصها نشاندهنده رابطه مستقیم و معکوس این دو متغیرها (حملونقل عمومی و کاربری زمین) بوده است. همچنین در ادامه از روش SWOT برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصتهای منطقه در رابطه با حملونقل عمومی آورده شده و در پایان روش QSPM نیز برای تکمیل آن ارائه و استراتژیهایی پیشنهادشده است. نتایج کلی تحقیق بیانگر تأثیرگذاری حملونقل عمومی یعنی مترو و BRT بر روی کاربری زمین در راستای تبدیل و یا تغییر کاربریها در منطقه بوده است. ایستگاههای حملونقل همگانی با جاذبهای که ایجاد میکنند، میتوانند بهعنوان تأثیرگذارترین عناصر سیستم شهری در منطقه هفت شهرداری تهران تلقی شده و تأثیرات آن در سالهای آتی چشمگیرتر نیز باشد. چنین جاذبهای و تغییراتی در منطقه هفت شهرداری تهران در طی بازه زمانی موردمطالعه روند مورد انتظار را طی کرده است. بهطورکلی میتوان بیان کرد که این روند موجبات دسترسی به حملونقل عمومی گشته و باعث ترغیب توسعه و تحولات ساختار کالبدی منطقه شده است. از اثرات توسعه حملونقل همگانی در این منطقه میتوان به کاهش سهم کاربریهای مسکونی، افزایش تراکم جمعیتی، افزایش سهم کاربری تجاری و اداری، فضای سبز، اشاره کرد.
حملونقل همگانی,کاربری زمین,تهران,خطوط مترو و BRT,منطقه هفت شهرداری
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119143.html
https://behs.bhrc.ac.ir/article_119143_0fbfd8907a30b9f9197c8fdee6a42666.pdf