TY - JOUR ID - 87685 TI - استفاده از سرباره فولاد مخلوط با خاکستر جهت تثبیت لایه زیراساس جاده JO - مهندسی ساختمان و علوم مسکن JA - BEHS LA - fa SN - 1735-8736 AU - آقایی آرایی, عطا AU - کاتبی, بهاره AU - سلامت, امیرسعید AU - هاشمی طباطبایی, سعید AD - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی AD - بخش ژئوتکنیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی AD - کارشناس بخش ژئوتکنیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی AD - عضوهیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - 1 SP - 13 EP - 19 KW - سرباره فولادی KW - EAF KW - خاکستر بادی KW - لایه زیراساس DO - N2 - استفاده از سرباره‌های فولادی در پروژه‌های عمرانی همانند پروژه‌های پایدارسازی لایه‌های راه به علت به‌کارگیری حجم زیادی از این مصالح سودمند است. در این مقاله خصوصیات مهندسی سرباره فولاد کوره قوس الکتریک (EAF) و امکان‌سنجی استفاده از آن، به عنوان لایه زیراساس راه بررسی می‌شود. به منظور شناخت ویژگی‌های رفتاری نمونه‌های آزمایشی خاک و سرباره، برنامه مدون آزمایشی، شامل: آزمایش ارزش ماسه‌ای، سایش لوس‌آنجلس، CBR و درصد افت وزنی با سولفات سدیم، وزن مخصوص ویژه، دانسیته حداقل و حداکثر، برش مستقیم بزرگ مقیاس، مقاومت فشاری و تورم در نظر گرفته شد. همچنین، اثر افزودن 2، 7، 12 و 20 درصد خاکستر بادی به سرباره فولادی به عنوان جایگزین آهک مورد بررسی قرار گرفت. در ضمن، بررسی اثر زمان‌های عمل‌آوری با انجام دادن آزمایش‌های CBR، مقاومت فشاری و اندازه‌گیری تورم به منظور شناخت ویژگی‌های مقاومتی نمونه‌های خاک، سرباره فولاد و مخلوط با درصدهای مختلف خاکستر بادی، انجام گرفته است. مقادیر CBR و زاویه اصطکاک داخلی سرباره بیشتر از خاک طبیعی و پتانسیل تورمی کمتر از خاک طبیعی است. همچنین، سرباره تنها حدود مجاز مشخصات تعیین شده برای مصالح زیراساس طبق نشریه 234 را از نظر نشانه خمیری، حدروانی، ارزش ماسه‌ای، درصد سایش و درصد افت وزنی با سولفات سدیم داراست. مقاومت نمونه‌های اشباع افت 50 درصدی را نسبت به نمونه‌های خشک نشان می‌دهد. بررسی و تحلیل نتایج، برتری خصوصیات مهندسی سرباره خالص نسبت به خاک و نیز، مخلوط سرباره با درصد‌های مختلف خاکستر را تأیید می‌نماید. UR - https://behs.bhrc.ac.ir/article_87685.html L1 - https://behs.bhrc.ac.ir/article_87685_1f9b170ff7753c3b5ffda19dfa71a016.pdf ER -