مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیمهندسی ساختمان و علوم مسکن1735-873613220200621The Model for the Urban Natural Disaster Risk Assessmentالگوی ارزیابی خطرپذیری شهری در بلایای طبیعی111118353FAفاطمه دهقان فاروجیعضو هیات علمی بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیریعلی بیتاللهیJournal Article20180924The issue of risk assessment of natural disasters is one of the important challenges for urban managers and authorities. In order to make a decision on urban management with the goal of sustainable development, it is imperative to be aware of the risk level of cities, the vulnerability of its important elements, and the identification of the natural hazards that occur there. To do this, it requires defining a specific framework and framework in order to comply with the specific process of scientific risk-taking, while complying with the facts. The purpose of this research is to introduce of national Disaster Risk assessment pattern.<br /> The results of this research are applied. The method in this study is a review-analytical. Review studies have been collected through documentation from ten frameworks regarding to disaster risk analysis. Characterization of disaster risk analysis of selective frameworks have been investigated and then the Characterization of each of the selected framework have been identified and ultimately abstracted and based on the analysis, a proposed model has been introduced that It contains all the key and critical components of the disaster risk and features that can cover all the important components. Based on the findings of this research, a national model for assessing and analyzing the risk of natural disasters has been proposed with three main and important risk components with certain outcomes that can play a role in providing solutions for reducing the risk of natural disasters and its outputs are very useful in disaster management.به منظور تصمیمگیری در مدیریت شهری با هدف توسعه پایدار، اطلاع از میزان خطرپذیری شهرها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. به همین منظور تعریف و تعیین الگو و چارچوب مشخصی لازم است تا ضمن انطباق با واقعیتها، از فرایند مشخص و علمی خطرپذیری تبعیت نماید.<br /> روش این مطالعه مروری و تحلیلی است که مطالعات مروری از طریق اسناد و مدارک مربوط به ده چارچوب تحقیقی تحلیل و ارزیابی خطرپذیری جمعآوری و از نظر شمول مولفههای خطرپذیری توصیف و در نهایت تحلیل شده است. بررسی ده چارچوب منتخب نشان میدهد در اکثر چارچوبها مولفههای مربوط به خطرپذیری، دیدگاه چندمخاطرهای، توجه به انواع آسیبپذیریها، آموزش، تبادل اطلاعات و دانش و پایش مورد توجه قرار گرفته است. <br /> بر اساس بررسی ده چارچوب منتخب، الگوی ملی برای ارزیابی و تحلیل خطرپذیری بلایای طبیعی پیشنهاد گردید. مولفههای اصلی این الگو شامل شناسایی و تحلیل مخاطرات چندگانه، تحلیل آسیب پذیریهای متنوع و المانهای تحت خطر میباشد. از ویژگیهای مهم این الگو، چند مخاطرهای بودن، تطابق کامل با مولفههای خطرپذیری، چندبخشی بودن، توجه و تمرکز بر همه المانهای تحت خطر، انواع آسیبپذیریها و توجه به مخاطرات ثانویه ااست که قابلیت استفاده در همه سطوح استانی، شهری و حتی آبادیها را دارد و خروجیهای آن در مدیریت بحران و ارتقاء تابآوری شهری کاربردی میباشد.https://behs.bhrc.ac.ir/article_118353_edbe0a9c1751d3842d9f06160c2ee0e0.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیمهندسی ساختمان و علوم مسکن1735-873613220200621A comparative study of global experiences in informal settlement policy-makingمطالعه تطبیقی تجارب جهانی در سیاست گذاری های ساماندهی اسکان غیر رسمی1321119137FAنوید پاک نژادگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین ایران0000-0002-0946-4720Journal Article20190219Global experiences have recognized the promotion of settlements in informal residential units as one of the most appropriate strategies; since domestic studies in this field have lessened the strategies of other countries. This research, looks for creating a suitable ground for choosing the most effective solutions for the empowerment of informal settlements in the country, as well as preventing the repetition of inappropriately tested strategies. comparative analysis of texts has been used to explore ways of organizing informal settlements in developing countries. Case studies have shown, several factors of the strategies used to improve the quality of social life of slum dwellers have been extracted. the participatory approach, with the support of the government and local organizations, spatial and institutional capacity of the neighborhood, improving the conditions in a comprehensive and sustainable way, focused on the interests and intentions of all groups. To organize the informal settlement of Iran, we should use a hybrid approach with respect to the above factors. On the other hand, the realization of plans and programs for the empowerment of informal settlements is largely dependent on appropriate encounters and confidence building by municipal institutions, along with appropriate planning for the improvement and renovation of these settlements.سیاست های ناکارآمد در عرصه برنامه ریزی مسکن و بازتاب های بحران اقتصاد جهانی به تدریج با شکل گیری و گسترش پدیده ای با عنوان شهری شدن فقر یا فقر شهری شده است که یکی از نتایج آن اسکان غیر رسمی است. تا به امروز، سیاست های مواجهه با سکونتگاه های غیر رسمی عمدتأ با نگاه مقابله و در جهت پیراستن آسیب های اجتماعی، ناهنجاری های کالبدی و یا اصلاح و تعدیل برخی قوانین مرتبط با مسکن بوده است. از آنجایی که مطالعات داخلی در این زمینه کمتر به بررسی راهکارهای سایر کشورها پرداخته اند؛ این پژوهش با هدف شناخت و تحلیل سیاست گذاری های ساماندهی اسکان های غیر رسمی در کشورهای مختلف و سپس ارائه سیاست های مناسب برای مواجهه با اسکانهای غیر رسمی در ایران انجام شده است. این پژوهش از نظر ماهیت توسعه ای و از نظر روش تحقیق از نوع کیفی و راهبرد پژوهش از نوع استدلالی است. در این پژوهش از تحلیل تطبیقی متون استفاده اشده است. انتخاب کشورهای مورد مطالعه به سبب اشتراکات در نزدیکی رتبه شاخص توسعه انسانی، نوع حکومت، و تراکم جمعیتی است. پیشنهاد این پژوهش برای ساماندهی اسکان غیر رسمی ایران استفاده از سیاستگذاری های ترکیبی با توجه به عوامل کلیدی از جمله ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی زاغه نشینان از نهاد خانواده تا نهادهای کلان، حفظ منافع و مقاصد تمام گروهها، ارتقاء شرایط محیطی به شکلی فراگیر و پایدار، بهره گیری از رویکرد مشارکتی همراه با ساختار پشتیبانی دولت و سازمان های محلی، همخوانی با توانایی های مکانی و نهادی است.https://behs.bhrc.ac.ir/article_119137_32f4e62b7b0664d24711423acf007680.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیمهندسی ساختمان و علوم مسکن1735-873613220200621Feasibility Study on the Application of Open Building in Mass Housing Based On Residents' Inclination (Case Study of Maskan Mehr in Gorgan)امکان سنجی کاربرد ساخت آزاد در مسکن انبوه براساس تمایلات ساکنان (مطالعه موردی مسکن مهر تلاشگران گرگان)2332119138FAسعیده یازرلودانش آموخته کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری،واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس،ایرانلیلا میرسعیدیگروه معماری، واحد گنبدکاووس،دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس،ایرانJournal Article20190311Public housing should be able to easily answer the change of residents and different periods of life. . Open Building in design the same mass residential complexes makes this possible. Open building in residential complexes will increase the life span of the building and make it more usable for a longer period of time, as well as create economical costs, and will not lead to environmental degradation by building waste. The aim of this research is to use the method of open building mass housing in design and to assess the residents' satisfaction, as well as their inclination to change in their units. This research is a descriptive-analytical method in which a library method for collecting information and field method using a questionnaire tool was used by a number of residents of Mehr housing complexes in Gorgan. the results showed that the desire to increase the dimensions of the spaces (kitchen and balcony), the separation and integration of some spaces (living and dining, and toilets) and displacement some spaces(toilets). By reviewing and analyzing the information obtained, solutions for designers are suggested. These solutions are presented in two dimensions of dimensional change and spatial arrangement.Also, solutions have been proposed for the builders that include the use of flexible interior walls and moving partitions in different parts of the plan. By using them in the design and construction of residential complexes, residents can be satisfied and quality of life increased.مسکن عمومی باید بتواند پاسخگوی تغییر نیاز ساکنان در دورههای مختلف زندگی باشد. . با کاربرد ساخت آزاد در مجموعههای مسکونی می توان فضاها را متناسب با نیازها تغییر داد و عمر ساختمان افزایش یافته و قابلیت استفاده برای مدت زمان بیشتری فراهم شود. هدف از این تحقیق بررسی امکان استفاده از ساخت آزاد در مسکن انبوه با بررسی میزان رضایت ساکنان و همچنین میزان تمایل آنها به تغییر در واحدهای مسکونی خود است. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی است که در آن از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات و روش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.نمونه موردی پژوهش یکی از سایت های مسکن مهر شهر گرگان بوده است. نتایج به دست آمده از پرسشنامه نشان میدهد تمایل به افزایش ابعاد فضاها (آشپزخانه و بالکن)،تفکیک و ادغام برخی از فضاها (نشیمن و پذیرایی و سرویس های بهداشتی)و جابه جایی برخی از فضاها (سرویس های بهداشتی) وجود دارد. با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده ،راهکارهایی برای طراحان پیشنهاد شده است. این راهکارها در دو بخش تغییرات ابعادی و چیدمان فضایی ارائه شده اند.همچنین راهکارهایی برای سازندگان پیشنهاد گردید که شامل استفاده از دیوارهای داخلی انعطاف پذیر و پارتیشن های متحرک در بخش های مختلف پلان می باشد و با به کارگیری آنها در طراحی و ساخت مجتمعهای مسکونی عمومی میتوان رضایت و کیفیت زندگی ساکنان را افزایش داد.https://behs.bhrc.ac.ir/article_119138_1484e2c343bfe737bad3b99343949c94.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیمهندسی ساختمان و علوم مسکن1735-873613220200621Evaluating the amount of wind induced pressure coefficient on square plan building’s facesبررسی مقادیر ضریب فشار القایی باد بر وجوه ساختمانهایی با پلان مربع3343119139FAسیده حمیده موسویدانشگاه شهید بهشتیشهرام دلفانیبخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی-مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی-تهران-ایرانJournal Article20190422Assessing wind pressure coefficient on building’s exterior surfaces is essential for studying natural ventilation and structural issues. Positive and negative pressure coefficient are the main reasons of generating pressure and suction on façades. In this study, wind flow has been numerically simulated on 20 building models with the scale of 1:100 and pressure coefficient has been computed on building’s exterior faces. Models were consist of 5 different height to width (H/D) ratios, ranging between 0.5 and 2.5 in 4 different angles: 0°, 15°, 30° and 45°. Wind simulation has been carried out based on Reynolds Average Navier-Stokes equations in steady state and turbulent flow has been modeled by RNG k-ε equations. The simulation has been done in isothermal condition and validation is performed by comparing the results with previous published data. Results illustrate that rotating angle has direct influence on the induced wind pressure coefficient of building’s surfaces and its variety domain expands as well as H/D increases. Until 15°, only one face experiences positive pressure but as the rotating angle gets further, two windward faces will experience positive pressure.مطالعه ضریب فشار باد بر روی سطوح ساختمانها از منظر سازهای و تهویه حائز اهمیت است زیرا ضریب فشار مثبت و منفی مسبب نیروی فشاری و مکشی باد پیرامون ساختمانهاست. در این پژوهش جریان باد بر روی 20 نمونه ساختمانی، شامل 5 نمونه با ضریب ارتفاع به عرض بین 5/0 تا 5/2 در 4 زاویه °0، °15، °30 و °45، با پلان مربع در مقیاس 1:100 به شیوه عددی شبیهسازی شده و ضریب فشار بر روی سطوح خارجی مورد بررسی قرار گرفته اند. شبیهسازی باد به کمک روش میانگینگیری از رینولدز معادلات ناویر- استوکس (RANS) در حالت پایا انجام و جریانهای آشفته توسط معادلات RNG k-ε مدلسازی شده است. بعلاوه از تاثیر لایه بندی حرارتی نزدیک به زمین بر حرکت هوا صرف نظر و جهت اعتبارسنجی، نتایج عددی با نتایجِ تجربیِ منتشر شده توسط پژوهشگران پیشین، مقایسه گردیده است. نتایج حاکی از این است که تغییر زاویهی چرخش تاثیر مستقیمی بر میزان ضریب فشار القایی باد به ساختمان دارد و همچنین میزان تغییرات آن بر روی نمای ساختمان با افزایش نسبت ارتفاع به عرض (H/D)، بیشتر میشود. تا زاویهی چرخش °15 همچنان تنها یک جبهه ساختمان (جبهه رو به باد) فشار مثبت را تجربه میکند ولی با افزایش بیشتر این زاویه هر دو وجه رو به باد، فشار مثبت را تجربه خواهند کرد.https://behs.bhrc.ac.ir/article_119139_ca87db46f3b988692fcb26e606479cfc.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیمهندسی ساختمان و علوم مسکن1735-873613220200621An Investigation on North Khorasan Province for Road Construction Applicationبررسی سنگدانههای استان خراسان شمالی برای کاربرد در پروژههای راه4553119141FAسهراب ویسهمدیر بخش مصالح و فراوردههای ساختمان و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیJournal Article20191201Nature and different characteristics of aggregates in each region are different. It is appropriate for a vast country like Iran to study the aggregate of each province separately and to provide its technical properties and applications. First all information collected about aggregate of North Khorasan province is studied. Then aggregates quarries and plants will be visited and the aggregate sampled. The tests on the particle size distribution and physical properties of samples are done.These kinds of Tests are as follows: Grading of particles by sieving and obtaining aggregate size distribution curve, The amount of particles finer than 200 mesh sieve, fineness modulus Percentage of elongated particles and flaky particles, clay lumps, and friable particles and soundness of aggregates, Resistance to impact and abrasion by Los Angles machine. Finally, by interpretation of results, quality of aggregates of this province was investigated and possibility of different applications in the road construction was presented.جنس و خصوصیات مختلف شن و ماسه در هر ناحیه متفاوت است. برای مملکت پهناوری مثل ایران جا دارد که شن و ماسه هر استان بطور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته و مشخصات فنی آن تهیه شود. در این پژوهش ابتدا کلیه اطلاعات موجود در مورد مشخصات شن و ماسه (سنگدانه) استان خراسان شمالی جمعآوری، مطالعه و بررسی شد. سپس از کارگاههای تولید این فراوردهها در استان بازدید و نمونهبرداری به عمل آمد. سپس بر روی نمونههای برداشت شده آزمایشهای توزیع اندازه دانهها و خواص فیزیکی انجام گرفت. آزمونهای انجام شده عبارتند از: دانهبندی ذرات توسط الک و تهیه منحنی دانهبندی و تعیین مدول نرمی، تعیین مقدار ذرات ریزتر از الک شماره 200، تعیین درصد ذرات پولکی (یا صفحهای)، تعیین کلوخههای رسی و ذرات سست، آزمون سلامت با محلول سولفات سدیم و مقاومت در برابر سایش و ضربه با دستگاه لس آنجلس. نتایج این آزمونها تحلیل شد و امکان استفاده از سنگدانههای تولید شده در هر یک از کارگاههای استان خراسان شمالی در کاربردهای گوناگون برای پروژههای راه مورد بررسی قرار گرفت.https://behs.bhrc.ac.ir/article_119141_cc99872515ffb3ccbf656f016287b89c.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیمهندسی ساختمان و علوم مسکن1735-873613220200621Evaluating the Impact of Public Transpor on the Land Use Changes “Case Study District 7 of Tehran”ارزیابی اثرهای حملونقل عمومی بر تغییرات کاربری زمین شهری (مطالعه موردی منطقه هفت شهرداری تهران)5565119143FAمحمدرضا احدیرئیس بخش ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی0000000274136176آرسام صلاحی مقدمکارشناس پژوهشی /بخش ایمنی پژوهشکده حمل و نقل - مرکز تحقیقاتمحمدزمان حسن پورکارشناس ارشد پژوهشکده حمل و نقل / مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازیJournal Article20180812Effective utilization of land stimulation urban activities and roads and other transportation facilities are maintained to allow for new transportation-related activity. In this paper, Public transport and the effects of land use change in the region's seven municipalities studied Tehran Investigated. Firstly, for each of the major variables, indexes are defined and compared to the indicators and their correlation with Spearman test in a ten-year period. The comparison of these indexes indicates the direct and reverse relationship between these two variables (public transportation and land use).The comparison of these indices are indicative direct and the inverse relationship these two variables respectively. It continues of this SWOT model for identifying the strengths, gaps, intimidation, and possibilities of the region in relation to public transportation and in the final stage of this paper a QSPM model for developing the instants and approaches of public transport is the described. The results indicate that the effective impact of public transportation such as subway and BRT on the use of the land to convert or modify the applications in urban design region. Metro stations and metro lines with the attractions produced by them can be considered as the most effective elements of the urban system in the metropolitan city of Tehran and its effects will be more in the next years. But such an attraction and the expected changes in the 7th region of Tehran Municipality in the mentioned time interval had a slow trend and some factors have reduced the number of expected influences.یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل توسعه و دگرگونی شهری، سیستم حملونقل همگانی است. بر این اساس در این پژوهش، تأثیرات حملونقل عمومی و تغییرات کاربری زمین در منطقه هفت شهرداری تهران موردبررسی قرارگرفته است. ابتدا برای هر یک از متغیرهای عمده تحقیق شاخصهایی تعریفشده و به مقایسه شاخصها و میزان همبستگی آنها با استفاده از آزمون اسپیرمن در یک بازه زمانی دهساله پرداختهشده است. مقایسه این شاخصها نشاندهنده رابطه مستقیم و معکوس این دو متغیرها (حملونقل عمومی و کاربری زمین) بوده است. همچنین در ادامه از روش SWOT برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصتهای منطقه در رابطه با حملونقل عمومی آورده شده و در پایان روش QSPM نیز برای تکمیل آن ارائه و استراتژیهایی پیشنهادشده است. نتایج کلی تحقیق بیانگر تأثیرگذاری حملونقل عمومی یعنی مترو و BRT بر روی کاربری زمین در راستای تبدیل و یا تغییر کاربریها در منطقه بوده است. ایستگاههای حملونقل همگانی با جاذبهای که ایجاد میکنند، میتوانند بهعنوان تأثیرگذارترین عناصر سیستم شهری در منطقه هفت شهرداری تهران تلقی شده و تأثیرات آن در سالهای آتی چشمگیرتر نیز باشد. چنین جاذبهای و تغییراتی در منطقه هفت شهرداری تهران در طی بازه زمانی موردمطالعه روند مورد انتظار را طی کرده است. بهطورکلی میتوان بیان کرد که این روند موجبات دسترسی به حملونقل عمومی گشته و باعث ترغیب توسعه و تحولات ساختار کالبدی منطقه شده است. از اثرات توسعه حملونقل همگانی در این منطقه میتوان به کاهش سهم کاربریهای مسکونی، افزایش تراکم جمعیتی، افزایش سهم کاربری تجاری و اداری، فضای سبز، اشاره کرد.https://behs.bhrc.ac.ir/article_119143_0fbfd8907a30b9f9197c8fdee6a42666.pdf