TY - JOUR ID - 134952 TI - بررسی پارتیشن‌های فضاهای اداری با هدف بهبود عملکرد آکوستیکی JO - مهندسی ساختمان و علوم مسکن JA - BEHS LA - fa SN - 1735-8736 AU - عبدالله زاده, نسترن AU - هدایتی, محمدجعفر AU - تحصیلدوست, محمد AU - زمردیان, زهراسادات AD - کارشناسی ارشد انرژی معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران AD - استاد مدعو گروه ساختمان دانشگاه شهید بهشتی AD - گروه ساختمان، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران AD - گروه ساختمان، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 13 IS - 4 SP - 25 EP - 33 KW - عملکرد آکوستیکی KW - فضاهای اداری پلان باز KW - طراحی پارتیشن‌های اداری KW - محرمیت گفتار DO - N2 - امروزه فضاهای اداری پلان باز به دلیل مزایای بی‌شماری که ارایه می‌دهند، به صورت گسترده‌ای در طرح‌های معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه رضایت محیطی متصرفین این فضاها نسبت به دفاتر بسته و دارای اتاق‌های جداگانه، به علت فقدان محرمیت صوتی، کمتر بوده است، وجود صدای گفتار غیرقابل کنترل متصرفین، به عنوان منبع اصلی نارضایتی در فضاهای اداری پلان باز شناخته می‌شود. بنابراین، طراحی و چیدمان داخلی این فضاها بر اساس عملکرد آکوستیکی فضا امری ضروری است. از این رو در این پژوهش، تأثیر ارتفاع و مصالح پارتیشن‌های جداکننده، با ارزیابی 8 گزینه‌ی طراحی شده برای ارتفاع و 5 گزینه برای مصالح پنل‌ها، بر عملکرد آکوستیکی یک فضای اداری پلان باز ارزیابی شده است. در این پژوهش از نرم‌افزار شبیه‌سازی ادئون و شاخص ارزیابی تراگسیل گفتار[1] و دیگر شاخص‌های ارایه شده در ایزو 3382-3 استفاده شده است. بر اساس نتایج، با افزایش ارتفاع پارتیشن‌ها، شیب نمودار تغییرات شاخص تراگسیل گفتار و تراز فشار صدا[2] نسبت به تغییرات فاصله افزایش یافته، و محرمیت صوتی افزایش می‌یابد. در واقع با افزایش ارتفاع پارتیشن‌ها این دو شاخص به میزان بیشتری کاهش می‌یابند. با این حال، تغییر ارتفاع پارتیشن‌ها از 1.6 به 1.8 متر تأثیر چشمگیری در شرایط آکوستیکی فضای اداری ندارد. همچنین، افزودن جدار شیشه‌ای به قسمت بالای پارتیشن‌ها می‌تواند تا 37.36% بر بهبود عملکرد آکوستیکی دفاتر پلان باز تأثیرگذار باشد. این در حالی است که تغییر متریال پنل‌ها و افزایش ضریب جذب آنها به میزان 0.2 تنها 3.6% نتایج را بهبود می‌بخشد.   [1] Speech Transmission Index (STI) [2] Lp UR - https://behs.bhrc.ac.ir/article_134952.html L1 - https://behs.bhrc.ac.ir/article_134952_39feb7593fecc7c194af78bf3f027679.pdf ER -